Saturday, January 24, 2009

Andalusia, Bukhara, Cordova

Tahun ini, saya form teacher Men 3 Cordova. Semua pelajar di dalam kelas itu pelajar wanita. Sesetengah daripada mereka pernah saya ajar pada tahun lalu.

Nampaknya kelas tersebut ada banyak pelajar yang bertanggungjawab dan bijak. Cuma kelas pelajar wanita ini perlulah saya lebih prihatin tentang apa yang saya katakan. Mereka mudah tersinggung - sentimental! Tapi saya harap dapat membantu menjadikan kelas ini sebuah kelas yang bersatu dan cemerlang.

Saya juga mengajar kelas men 2 dan 3. Mereka semua berpotensi. Ramai yang rajin dan berminat dalam kelas bahasa Melayu. Ini membuatkan mengajar lebih mudah.

Saya sedang mencuba kaedah bermain dalam belajar. Ini satu kaedah yang bukan baharu tetapi modifikasi daripada pelbagai kaedah yang saya pelajari. Nampaknya percubaan tahun lalu agak berkesan. Dua objektif asal daripada kaedah ini tercapai - 1) Menjadikan pelajar lebih berdisiplin ketika belajar 2) menimbulkan minat dalam BM.

No comments: